Eind 2012 waren er in Nederland 31.681 onverzekerden. Ook het Medisch Centrum Groenveld heeft doorgaans een groep van 50 tot 75 patiënten waarvan de verzekeringsgegevens niet bekend zijn.
Deze zijn ook niet op het internet-portaal (VECOZO*) als verzekerde patiënt te vinden.
Het niet vinden van de verzekeringsgegevens op het internet-portaal, wil nog niet zeggen dat de patiënt niet verzekerd is. Als bij herhaling blijkt dat uw gegevens niet te vinden zijn, zal de assistente contact met u opnemen om na te vragen wat er precies aan de hand is.
Als u aangeeft toch verzekerd te zijn, zal de assistente u vragen om een actueel bewijs van verzekering te komen overleggen op de praktijk.
Indien u geen verzekeringsbewijs kunt overleggen, of nadat ook blijkt bij controle bij de verzekeraar, dat u daar niet verzekerd bent, zal uw patiënten-status worden omgezet van ‘vaste patiënt’ naar ‘passant’.
Bij daarop volgende contacten, zult u als ‘passant’ het consult contant aan de balie moeten afrekenen.
Dan wordt aan u het passantentarief gerekend.
Aan de balie kunt u direct pinnen.
Langdurig onverzekerd zijn is een ongewenste situatie. Bij verwijzingen naar het ziekenhuis, kunnen er ook problemen ontstaan.
(*VECOZO staat voor: VEilige internet COmmunicatie in de ZOrg )