Geachte cliënt,
Gun uzelf ( en de dokter ) de tijd die nodig is om goed naar uw klacht te luisteren en deze goed te kunnen behandelen.
Voor een afspraak wordt standaard 10 minuten uitgetrokken.
Voor een dubbele afspraak: 20 minuten.
We weten inmiddels dat 10 minuten nog maar zelden genoeg tijd is om uw hulpvraag goed te behandelen.
Het is zo gemakkelijk te regelen:
Heeft u:
- een klacht die meer tijd nodig heeft (vooral psychische klachten)? => plan dan tijdig een dubbele afspraak een aantal dagen verderop.
- meerdere kleine klachten (2 of 3)? => plan dan tijdig een dubbele afspraak een aantal dagen verderop.
- meerdere belangrijke klachten, die allemaal veel tijd nodig hebben? => plan dan tijdig meerdere (eventueel dubbele) afspraken een aantal dagen verderop.
- klachten t.a.v. meerdere gezinsleden => plan dan tijdig meerdere afspraken (eventueel achter elkaar gepland) een aantal dagen verderop.
Eis geen dubbele afspraak op dezelfde dag dat u belt voor het maken van die afspraak! Er is dan meestal geen plaats meer om een dubbel afspraak goed in te plannen.
Ook in een dubbele afspraak kunnen niet meer dan 2 belangrijke klachten besproken worden. Heeft u meer dan 2 belangrijke klachten? Verdeel deze dan over meerdere (eventueel dubbele) afspraken.
Al is het soms moeilijk om dezelfde week nog een afspraak te krijgen; de week erop is er vrijwel altijd plaats!
Laat de assistente, bij het maken van de afspraak, weten of u meer tijd nodig heeft of dat u meerdere klachten wilt bespreken. Zij kan dan eventueel een dubbele afspraak verderop inplannen. Hoe beter u communiceert, hoe beter u geholpen kunt worden. Bedenk hierbij dat de assistente, als “verlengde arm” van de huisarts, ook over uw discretere medische gegevens beschikt. Schroom daarom niet om beknopt aan te geven waarvoor u het spreekuur wilt bezoeken.
Zo kunnen we proberen de vaak voor patiënt en arts hinderlijke uitloop van het spreekuur te beperken.